HAZAI ANYAKÖNYVEZÉS
A magyar állampolgárokat érintő, külföldön történt anyakönyvi eseményeket – születés, házasságkötés, házasság felbontása, haláleset – Magyarországon is anyakönyveztetni kell. Az anyakönyvezést nagykövetségünk konzuli osztálya közvetlenül végzi 2018. január 1. óta. Az anyakönyvi eljárások ügyintézési ideje hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag kb. 2-4 hét. Az anyakönyvi kivonatot is a dublini nagykövetség konzuli osztálya állítja ki és adja át/postázza a kérelmező(k) részére.
A kérelem benyújtására ügyfélfogadási időben, előzetes időpontfoglalást követően kerülhet sor. Időpontot https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu/ tudnak foglalni.
A) Születés hazai anyakönyvezése
Házasságban született gyermek esetén szükséges:
- mindkét szülő személyes jelenléte,
- születés hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- a gyermek eredeti ír születési anyakönyvi kivonata,
- a szülők magyar házassági anyakönyvi kivonata (ha a szülők házasok, de a gyermek születése előtt kötött házasságukat még nem anyakönyvezték Magyarországon, akkor a gyermek születésének anyakönyveztetésével párhuzamosan a szülők házasságának magyarországi anyakönyveztetését is kérelmezni kell – ld. B.) pont),
- amennyiben mindkét szülő születési anyakönyvi kivonata rendelkezésre áll (nem kötelező),
- mindkét szülő érvényes, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány) ÉS magyar lakcímkártyája (amennyiben magyar állampolgár),
- amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db igazolványkép is szükséges
- honosítási okirat (honosított szülők esetén).
Nem házasságban született gyermek (APAI ELISMERÉS) esetén szükséges:
- mindkét szülő személyes jelenléte.
- születés hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- a gyermek eredeti ír születési anyakönyvi kivonata,
- az apai elismerő nyilatkozat nyomtatvány kitöltve, aláírására a konzulátuson fog sor kerülni,
- amennyiben mindkét szülő születési anyakönyvi kivonata rendelkezésre áll (nem kötelező),
- mindkét szülő érvényes, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány) ÉS magyar lakcímkártyája (amennyiben magyar állampolgár),
- amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db színes igazolványkép is szükséges
- honosítási okirat (honosított szülők esetén),
Egyik szülő jelenléte csak abban az esetben elegendő a kiskorú születésének anyakönyvezéséhez, ha:
- a jelen lévő szülő eredeti okirattal igazolni tudja a kizárólagos szülői felügyeleti jogát,
- a kiskorú születési anyakönyvi kivonatában nem szerepel a másik szülő,
- a jelen lévő szülő halotti anyakönyvi kivonattal igazolja a másik szülő halálát,
- a másik szülő közjegyző vagy két tanú által hitelesített teljes körű meghatalmazást adott a gyermek anyakönyvezési eljárásához, útlevél kérelméhez és a lakcímkártya igényléséhez a jelen lévő szülő részére. Személyes nyilatkozatot azonban a meghatalmazott nem tehet a meghatalmazó nevében, ezért ebben az esetben is kérjük, hogy előzetesen vegyék fel a kapcsolatot a konzulátussal. Apai elismerés esetén feltétlenül szükséges mindkét szülő személyes jelenléte.
Az anyakönyvezés során hivatalból automatikusan kiállításra kerül a „Lakcímet igazoló hatósági igazolvány” (lakcímkártya), mely tartalmazza az ügyfél személyazonosító számát is.
Az eljáráshoz kérjük, szíveskedjenek az alábbi adatlapokat előre kitöltve magukkal hozni:
- „Adatlap a személyi adat és lakcím hivatalból történő nyilvántartásba vételéhez magyarországi lakcím esetén”, ha mindkét magyar állampolgár szülő még magyarországi lakcímmel rendelkezik, azaz nem jelentette be Magyarországon külföldi letelepedését, akkor a gyermek is Magyarországon élő magyar állampolgárként kerül a nyilvántartásba,
- Amennyiben valamelyik magyar állampolgár szülő már bejelentette a külföldi letelepedését, azaz lakcímkártyáján “lakóhelye: külföld” megjelölés szerepel, a gyermek is lehet külföldön élő magyar állampolgár, ekkor az „Adatlap a személyi adat és lakcím hivatalból történő nyilvántartásba vételéhez külföldi lakcím esetén”, szóló adatlapot kell kitölteni,
- ha egyik szülő magyar állampolgár, a gyermek is lehet külföldön élő magyar állampolgár a szülők választása szerint
- „Szülői hozzájáruló nyilatkozat”, amennyiben az eljárás során a gyermek részére útlevelet is igényelnek,
Díjak:
Születés hazai anyakönyvezése: díjmentes
Lakcímkártya (automatikus): díjmentes
Apai elismerő nyilatkozat: 35 EUR
Gyermekútlevél (18 év alatt): 48 EUR
Családban 2 gyermeket nevelők esetén: 44 EUR, 3 gyermek vagy annál több esetén: 42 EUR.
B) Házasság hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges:
- házasság hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- házastársak személyes jelenléte
- eredeti ír házassági anyakönyvi kivonat,
- a házastársak érvényes, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány) ÉS magyar lakcímkártyája (amennyiben magyar állampolgár),
- amennyiben a házastársak születési anyakönyvi kivonata rendelkezésre áll (nem kötelező),
- a házastársak korábbi házasságának felbontását / megszűnését igazoló okirat (jogerős bírósági végzés / válási záradékkal ellátott házassági anyakönyvi kivonat / halotti anyakönyvi kivonat),
Abban az esetben, ha a magyar állampolgár külföldön történt válása Magyarországon még nem került bejegyzésre, az új házasság anyakönyvezését meg kell előznie a korábbi válás hazai anyakönyvezésének; e két kérelem egyszerre is benyújtható.
A házasság anyakönyvezésével egyidejűleg új útlevél iránti kérelem is beadható, amennyiben a kérelmező neve megváltozik a házasságkötés után.
Díjak:
Házasság hazai anyakönyvezése: díjmentes
Útlevél: 80 EUR (10 évre) / 61 EUR (5 évre)
D.) Haláleset hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges:
- haláleset hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- eredeti ír halotti anyakönyvi kivonat,
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata,
- az elhunyt magyar állampolgárságának igazolása (érvényes magyar útlevél vagy érvényes magyar személyi igazolvány), lakcímkártya,
- az elhunyt családi állapotának igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, jogerős bírósági ítélet, elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata),
- a kérelmező személyazonosságát igazoló okmány (útlevél/személyi igazolvány), valamint magyar lakcímkártya.
A haláleseményt követően a haláleseményt először Írországban regisztrálják. A regisztrációt megelőzően bizonyos esetekben a halálesemény körülményeivel kapcsolatban az ún. Coroner (igazságügyi orvostanszakértő) vizsgálódik, aki megállapítja a halál okát. Először egy ún. ideiglenes halotti anyakönyvi kivonatot (Interim Death Certificate) állít ki a Coroner, mely még nem tartalmazza a halál okát, és nem alkalmas a haláleset hazai anyakönyvezéséhez. Amennyiben a halál körülményei tisztázatlanok (pl. baleset), először a rendőrség vizsgálódik. A Coroner eljárása ilyenkor szünetel. Amennyiben minden releváns adat rendelkezésre áll, akkor a Coroner megállapítja a halál okát, ezt megelőzően a Coroner tárgyalást tart. A halál okának megállapítása után a Coroner megküldi a halállal kapcsolatos ténymegállapításait az illetékes ír hivatalnak, mely elvégzi az ír halotti anyakönyvi kivonat kiállítását. Ez a folyamat akár több mint fél évet is igénybe vehet.